Το θρυλικό δεξαμενόπλοιο Hellespont Alhambra, το οποίο αργότερα έγινε γνωστό ως TI Asia, αποτελεί ορόσημο στη ναυπηγική ιστορία. Κατασκευάστηκε το 2002 από την Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering στη Νότια Κορέα και ήταν το μεγαλύτερο δεξαμενόπλοιο διπλού κύτους που είχε κατασκευαστεί ποτέ. Με χωρητικότητα νεκρού βάρους 442,470 τόνους και συνολική χωρητικότητα φορτίου 513,684 κυβικά μέτρα, το πλοίο αυτό άνοιξε νέο κεφάλαιο στη βιομηχανία των δεξαμενόπλοιων υπερμεγέθων.
Ένα τεχνολογικό επίτευγμα
Το πλοίο, γνωστό και ως «λευκός ελέφαντας» εξαιτίας της ευρείας λευκής του γάστρας, ενσωμάτωσε καινοτόμες τεχνολογίες και σχεδιαστικά χαρακτηριστικά που εξασφάλιζαν αυξημένη απόδοση και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Έγινε χρήση 15% περισσότερου χάλυβα από τις ελάχιστες απαιτήσεις του κανονισμού, εξασφαλίζοντας διάρκεια ζωής 40 ετών χωρίς ανάγκη μεγάλων επισκευών.
Το πλοίο κινείται από έναν κινητήρα Wärtsilä 9RTA84T-D, που παράγει 36,900 kW στις 76 στροφές ανά λεπτό, ενώ ο προπέλας του, διαμέτρου 10,5 μέτρων και βάρους 90 τόνων, εξασφαλίζει ταχύτητα υπηρεσίας 16,5 κόμβων και μέγιστη ταχύτητα με έρμα 17,9 κόμβων. Τα βοηθητικά συστήματα περιλάμβαναν τρεις κινητήρες Wärtsilä 9L20, ισχύος 1,530 kW έκαστος.
Πρωτοποριακά συστήματα ασφάλειας και περιβαλλοντικής προστασίας
Η ασφάλεια και η περιβαλλοντική προστασία αποτέλεσαν προτεραιότητα στον σχεδιασμό του πλοίου. Οι δεξαμενές έρματος προστατεύονταν από οξείδωση και διάβρωση μέσω χρήσης διπλοκαθαρισμένου αδρανούς αερίου, ενώ το σύστημα Vent 2D παρακολουθούσε συνεχώς τις ροές αέρα και αερίου. Επιπλέον, η λευκή βαφή του πάνω κύτους μείωνε τη θερμοκρασία του καταστρώματος, περιορίζοντας τις εκπομπές υδρογονανθράκων και προστατεύοντας την εσωτερική επικάλυψη από θερμικές φθορές.
Το πλοίο διέθετε επίσης κλειστό κύκλωμα καμερών για την παρακολούθηση του καταστρώματος, καταργώντας την ανάγκη για παραδοσιακά εξωτερικά στηρίγματα της γέφυρας. Αυτό μείωσε την ανάγκη συντήρησης και τους κινδύνους κατά τη λειτουργία.
Η μετατροπή σε FSO και ο ρόλος του σήμερα
Το 2004, το Hellespont Alhambra και τα τρία αδελφά πλοία του αποκτήθηκαν από την Euronav NV και εταίρους, αποκτώντας τη νέα τους ονομασία, TI Asia, ως μέρος της κλάσης TI, της μεγαλύτερης κλάσης δεξαμενόπλοιων στον κόσμο εκείνη την περίοδο.
Το 2009, το πλοίο υπέστη μετατροπή σε μονάδα Floating Storage and Offloading (FSO) και μετονομάστηκε σε FSO Asia. Από τότε, λειτουργεί ως σταθερή μονάδα αποθήκευσης και εκφόρτωσης πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο, διαδραματίζοντας κρίσιμο ρόλο στη διαχείριση των παγκόσμιων ροών πετρελαίου.
Βασικά χαρακτηριστικά του πλοίου
- Συνολικό μήκος: 380 μέτρα
- Πλάτος: 68 μέτρα
- Βάθος κύτους: 34 μέτρα
- Βύθισμα: 24,5 μέτρα
- Αυτοβαρές βάρος: 67,000 τόνοι
- Χωρητικότητα φορτίου: 513,684 κυβικά μέτρα
- Κινητήρας: Wärtsilä Sulzer 9RTA84T-D
- Προπέλας: 10,5 μέτρα, 90 τόνοι
- Ταχύτητα υπηρεσίας: 16,5 κόμβοι
- Κατανάλωση καυσίμου: 141 τόνοι/ημέρα στο 95% MCR
Το FSO Asia, με τη μοναδική του ιστορία και τα τεχνολογικά του επιτεύγματα, συνεχίζει να αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια της ναυτιλιακής βιομηχανίας, εξυπηρετώντας με αξιοπιστία τις ανάγκες του παγκόσμιου ενεργειακού τομέα.