11.22.63 – είδαμε τα πρώτα 4 επεισόδια



Το 11.22.63 είναι η νέα μίνι σειρά του streaming καναλιού Hulu, η οποία βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Stephen King και αποτελείται από 8 ωριαία επεισόδια.Οι ιστορίες που περιλαμβάνουν ταξίδια στο χρόνο και κανόνες που πρέπει να ακολουθείς και να μην παραβιάσεις συχνά με βρίσκουν σκεπτική γιατί στις περισσότερες των περιπτώσεων καταλήγουν να τα μπερδεύουν και να ξεχνά η ίδια η ιστορία τους κανόνες που έχει θέσει.

Αλλά όπως αναρωτιέται ο Jake Epping (James Franco)  λίγο πριν ξεκινήσει το πιο περίεργο ταξίδι της ζωής του, «ποιος φτιάχνει του κανόνες»; Το ερώτημα έρχεται συχνά στο προσκήνιο παρακολουθώντας κανείς το 11.22.63, στο οποίο η σύγχυση με το τι συμβαίνει και το τι επιτρέπεται καλά κρατεί, ιδιαίτερα για όσους από εμάς δεν έχουμε διαβάσει το βιβλίο του King.

Ο τίτλος  11.22.63 αναφέρεται στην ημερομηνία δολοφονίας του J.F.Kennedy και η οποία φαίνεται να αποτελεί το εφαλτήριο αλλά και τον κεντρικό άξονα της σειράς. Ο Jake Epping είναι ένας καθηγητής ιστορίας  που μόλις έχει πάρει διαζύγιο από τη γυναίκα του και δεν ξέρει πώς θα πορευτεί από εδώ και πέρα στη ζωή του. Μια μέρα και ενώ τρώει στο αγαπημένο του dinner, ο ιδιοκτήτης του Al Templeton καταρρέει και τότε η ιστορία ξεδιπλώνεται. Εδώ και αρκετά χρόνια η πόρτα της αποθήκης του εστιατορίου λειτουργεί ως πύλη πρόσβασης στο παρελθόν. Πιο συγκεκριμένα, κάθε φορά που κάποιος εισέρχεται επιστρέφει στις 21 Οκτωβρίου 1960 και 11:58 π.μ στο ίδιο σημείο. Ο στόχος των επισκέψεων του Al όλα αυτά τα χρόνια είναι να συγκεντρώσει όσο τον δυνατόν περισσότερες πληροφορίες ώστε να καταφέρει να αποτρέψει την δολοφονία του J.F Kennedy. Σύμφωνα με τη δική του λογική αν αποτραπεί η δολοφονία του προέδρου από τον Lee Harvey Oswald  τότε η Αμερική θα αλλάξει και θα αποφύγει πολλά από τα τραγικά γεγονότα που συνέβησαν τις  δεκαετίες που ακολούθησαν. Η λογική αυτή όμως προκύπτει από την προσωπική του μνήμη και το παρελθόν του, τα οποία τον καταδιώκουν καθώς ο ίδιος είναι βετεράνος του πολέμου στο Βιετνάμ.

11-22-63(5)

Τώρα όμως που πεθαίνει, καθώς το παρελθόν του «έδωσε» καρκίνο, επιθυμεί την αποστολή του να την αναλάβει ο Jake. Με τη σειρά του ο Jake φαίνεται στην αρχή σοκαρισμένος και βρίσκει παράλογη την όλη ιστορία. Όμως δεν είναι τόσο αρνητικός όσο θα περίμενε κανείς. Άλλωστε τι καλύτερο κρύβει το παρόν γι’ αυτόν. Μισο-αποφασισμένος να δώσει μια ευκαιρία στο όλο εγχείρημα ακούει προσεκτικά τα στοιχεία που έχει μέχρι τώρα συλλέξει ο Al αλλά ακόμα πιο σημαντικό μαθαίνει τους κανόνες που υπάρχουν. Επιστρέφεις πάντα στο ίδιο σημείο, την ίδια ώρα και μέρα, αν επιστρέψεις στο παρόν τότε όλα όσα έκανες στο παρελθόν θα σβηστούν και ο χρόνος παραμονής στο παρελθόν είναι πάντα 2 λεπτά στο παρόν. Επίσης είναι συνετό να μην τραβάς την προσοχή και να περνάς όσο το δυνατόν περισσότερο απαρατήρητος, να μην αναπτύσσεις στενούς δεσμούς με κανέναν και το πιο βασικό από όλα,  το παρελθόν θα κάνει τα αδύνατα δυνατά για να σε αποτρέψει από το να το αλλάξεις.

11-22-63(2)

Έτσι, λοιπόν, ο Jake ξεκινάει το ταξίδι στο παρελθόν. Ένα ταξίδι νοσταλγίας που στην αρχή φαίνεται μαγικό αλλά στη συνέχεια αποκαλύπτει όλες τις αδυναμίες, κατά βάση τις κοινωνικές αλλά και σε σχέση με τις εθνικότητες, το χρώμα, τη θέση της γυναίκας. Στα 3 πρώτα επεισόδια γίνεται μια παρατεταμένη παράκαμψη από τον στόχο της ιστορίας. Ενώ ο Jake ξεκινάει το σχεδόν μεταφυσικό του ταξίδι στο παρελθόν με συχνές υπενθυμίσεις ότι η παρουσία του είναι ανεπιθύμητη (βλέπε τον άστεγο άντρα που εμφανίζεται συνεχώς και δηλώνει ότι δε θα έπρεπε να είναι εκεί) σταδιακά ο χαρακτήρας του ταξιδιού αλλάζει. Οι αρχικές δυσκολίες κάνουν το Jake σχεδόν να τα παρατήσει και να στραφεί σε μια τελευταία ενέργεια πριν την επιστροφή του στο παρόν. Να σώσει την οικογένεια ενός ηλικιωμένου πλέον μαθητή του που η μητέρα και τα αδέρφια του δολοφονήθηκαν βάναυσα από τον πατέρα τους. Θέματα ηρωισμού, βίας, διάκρισης ανάμεσα στο καλό και το κακό αλλά και τα προβλήματα των μικρών κοινωνιών έρχονται στο προσκήνιο αφήνοντας πίσω την αποστολή. Συνεχίζοντας στο ίδιο μοτίβο στο επόμενο επεισόδιο αναδύονται ζητήματα όπως η μοναξιά, η Αμερική του Νότου το ’60 και κυρίως ο ρατσισμός. Το παρελθόν δεν είναι τόσο ειδυλλιακό όσο φανταζόμαστε.  Ο Jake συνεχίζει να παραβιάζει τους κανόνες με το παρελθόν να κάνει αχνά την εμφάνιση του καθώς ο ήρωας αποκτά δεσμούς τόσο με τον Bill ,τον οποίο παίρνει υπό την προστασία και τον χρησιμοποιεί ως βοηθό για να παρακολουθήσουν τον Lee Harvey Oswald  ο οποίος έχει καταφθάσει στην Αμερική. Αναπτύσσει όμως και συναισθηματικούς δεσμούς με τη Sadie. Δυο σχέσεις που αντιμετωπίζουν πολλά εμπόδια και ίσως αποβούν μοιραίες.

11-22-63(6)

Στο 4ο επεισόδιο η ιστορία αρχίζει να παίρνει τα πάνω της και να αναπτύσσει ρυθμό καθώς η ημερομηνία της δολοφονίας πλησιάζει και ο Jake πρέπει να αποφασίσει αν ο Lee Harvey Oswald  είναι τελικά ο υπεύθυνος και ακόμα πιο σημαντικό αν έδρασε μόνος τους ή αν είχε την κάλυψη της CIA. Επιπλέον τα ψέματα αρχίζουν να περικυκλώνουν τον ήρωα.

Περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχτεί η ιστορία αλλά μέχρι αυτό το σημείο έχουμε να επισημάνουμε μερικά πράγματα. Ο James Franco αυτή τη φορά φαίνεται να σταματά να είναι ο James Franco και αποδεικνύει ότι ανάμεσα στα πολλά άλλα που δηλώνει ότι είναι, είναι και ηθοποιός. Παραδίδει μια αρκετά στιβαρή ερμηνεία που ταυτόχρονα σε κάνει να νιώθεις συμπάθεια για τον ήρωα τον οποίο υποδύεται και συχνά συμπάσχεις μαζί του. Περιτριγυρίζεται από ένα δυνατό καστ, το οποίο περιλαμβάνει τη Sarah Gadon (Sadie),George MacKay (Bill), Daniel Webber  (Oswald), Josh Duhamel (Frank).Επιπλέον η αναπαράσταση της δεκαετίας του ’60 είναι αρκετά πειστική και προσεγμένη με τα όμορφα χτενίσματα, ρούχα και αυτοκίνητα να έχουν τον πρώτο λόγο.

11-22-63(9)

Το 11.22.63 είναι μια σειρά που ξεκινά σαν ένα ταξίδι στο χρόνο και την επιθυμία αλλαγής του ρου της ιστορίας. Στα 4 πρώτα επεισόδια φαίνεται όμως πως είναι κάτι παραπάνω. Είναι ένα ταξίδι τόσο στην συλλογική μνήμη όσο και στην ατομική και στα ζητήματα διαχείρισης της.

Αναμένουμε τα επόμενα 4 επεισόδια για να ολοκληρωθεί η σειρά και ένα πράγμα είναι απολύτως βέβαιο: δε θα ξεχάσουμε την ημερομηνία δολοφονίας του J.F Kennedy.